Prawne podstawy pracy księgowego

ceny transferowe doradztwoceny transferowe doradztwoPodstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw.
Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową.
Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym.
Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.

Wykształcenie księgowego

Co trzeba zrobić, aby zostać księgowym? Wymagania dotyczą przede wszystkim ukończenia kierunkowej szkoły, a także zrealizowania praktyk w tym zakresie.
Oczywiście zawsze pożądane są dodatkowe kursy i szkolenia, a także studia podyplomowe. Warto też pamiętać, że im większe doświadczenie ma księgowy, tym większe szanse ma na uzyskanie posady w większych korporacjach, gdzie praca odbywa się w bardziej zaawansowanej formie. Oczywiście w tego typu miejscach wraz z większymi obowiązkami, rosną także zarobki.

Warto też pamiętać, że księgowy może założyć indywidualną działalność.

Taki samodzielny księgowy przede wszystkim powinien zadbać o odpowiednie certyfikaty, które uprawniają go do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zadania księgowego

Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy.
W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów.

Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami.

Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe..

Poprzednie wpisy:

Następne wpisy: